Mitä podcastin aloittaminen vaatii? Onko se vaikeaa ja paljonko siihen tarvitsee rahaa? Lue tästä vinkit ja olet ainakin viisi askelta lähempänä oman podcastin aloittamista.

*-merkillä merkatut linkit ovat markkinointilinkkejä Hintaopas-palveluun*, jossa voit vertailla laitteiden hintoja.

Olemme keränneet myös tarkistuslistan podcastia aloitteleville, jotta alkumatka olisi mahdollisimman sujuva. Voit ostaa sen Hyvien asioiden kaupasta:

1. Podcastin aloittaminen alkaa ideasta

Mikä aihe kiinnostaa sinua niin paljon, että haluat käsitellä sitä seuraavan vuoden, pari tai pitempäänkin? Yleensä rajattu aihe on parempi kuin laaja. Voit myös miettiä, mitä ongelmia kuuntelijoillasi on ja miten voisit ratkoa niitä podcastilläsi.

Suosittu suomalainen podcast Rahapodi auttaa suomalaisia sijoittamaan viisaammin. Kertojan ääni -podcast auttaa kirjoittamaan paremmin. Monet podcastit voivat perustua juontajansa karismaan tai persoonaan, mutta on keskimäärin helpompi keksiä hyvä idea kuin keksiä vetävä karisma.

2. Ääni ennen kaikkea

Podcast on intiimi media. Se tulee lähelle ja kuiskii korvaan työmatkalla, sängyssä tai vaikka tiskatessa. Hyvä äänenlaatu on tärkeää, joten podcastin aloittamiseen tarvitset ainakin nämä:

Äänenlaatuun voit panostaa muutamasta kympistä kymmeniin tuhansiin euroihin. Monet suosittelevat esimerkiksi Blue Yeti -USB-mikrofoneja, jotka maksavat satasesta ylöspäin. USB-mikin hyvä puoli on se, että saat sen kiinni suoraan tietokoneeseen eikä sinun tarvitse heti panostaa esimerkiksi tallentimeen tai äänikorttiin, kuten ZOOM H6:een tai Focusrite Scarlettiin. Jos etsit lisätietoa hyvistä podcast-laitteista, lue mitkä laitteet olemme itse havainneet hyviksi.

Katso myös, paljonko eri hintatason laitteet maksavat edullisimmillaan. Näitä itse käytämme tai olemme kuulleet muuten hyvää :

Hiljaisen ja kaiuttoman äänityspaikan voit tehdä omaan kotiisi kohtuullisen helposti. Paksut verhot ja matot auttavat vaientamaan kaikua, joka saa podcastisi kuulostamaan siltä kuin se olisi nauhoitettu kylppärissä.

Äänenkäsittelyyn hyvä ohjelma on ilmainen Audacity, joka on saatavilla sekä Macintosh- että Windows-koneille. (Tavalliset ATK-taidot vaaditaan).

Nopeastikin pääsee siis alkuun, mutta panostamalla vähän alussa voi rakentaa skaalautuvan podcast-laitteiston.

3. Podcastin hostaaminen

Aihe. Check. Mikki. Check. Ensimmäinen jakso on editoitu ja nyt se pitäisi saada jonnekin niin, että muutkin voisivat kuunnella sitä. Esimerkiksi iTunes ei hostaa äänitiedostojasi vaan hakee tiedot RSS-syötteestäsi, joka puolestaan viittaa äänitiedostoosi.

Nykyään helpoin ja käytetyin taitaa olla Spotifyn ilmainen Anchor. Voit hostata tiedostot ja jaella podcastin eri paikkoihin hyvinkin helposti. Tämä on aloittavan podcastaajan valinta.

Kertojan äänessä käytämme SoundCloudia, mutta se vaatii vähän värkkäämistä. Se on tiettyyn megatavumäärään asti ilmainen, joten se sopii hyvin aloittaville podcastaajille. Lisäksi SoundCloudissa on hyvät jakomahdollisuudet ja saat jaksot tyylikkäästi jakoon esimerkiksi Facebookissa tai Twitterissä SoundCloudin omalla soittimella.

4. RSS-syöte ja podcastin aloittaminen

RSS-syöte on podcastisi sykkivä keskus. Täältä voit katsoa miltä näyttää esimerkiksi Kertojan äänen RSS-syöte. Se ei ole tarkoitettu ihmisen luettavaksi vaan erilaiset ohjelmat voivat poimia siitä tarvitsemansa tiedot ja esittää ne haluamallaan tavalla.

Jos käytät Anchoria, saat RSS-syötteen todella helposti käytettäväksi. Jos haluat kokeilla podcastaamista eikä tekninen vääntö kiinnosta, Anchor on oiva valinta. Kertojan äänessä käytämme alla kuvattua menetelmää, mutta jos aloitamme seuraavan podcastin, teemme sen luultavasti Anchoriin.

RSS-syöte kannattaa omistaa jos aiot tehdä podcastiäsi pitkään ja haluat olla varma siitä, että se on sinun hallussasi. Esimerkiksi SoundCloud tai Anchor tarjoaa valmiin RSS-syötteen ja sitä käyttämällä podcastin aloittaminen on todella helppoa. Pieni ongelma on kuitenkin se, että et voi tehdä suuria muutoksia RSS-syötteeseen. Jos firma menee konkurssiin, muuttuu maksulliseksi tai päättää nostaa hintojaan, RSS-syötteesi eli podcastisi sykkivä keskus voi upota firman mukana.

Kertojan äänelle olemme tehneet seuraavanlaisen järjestelyn:

RSS-syötteestä on kirjoitettu enemmän täällä, mutta tässä vaiheessa riittää, että mietit hartaasti, pitkään ja makustellen, pitääkö sinun omistaa oman podcastisi RSS-syöte. Oma domain on hyvä valinta, mutta sen saaminen ja sivun pystyyn laittaminen maksaa rahaa, aikaa ja vaivaa.

5. Podcastin jakelu, eli miten voit olla olemassa

Jos podcast on Spotifyssa tai iTunesissa mutta kukaan ei kuuntele sitä, onko se oikeasti olemassa?

Podcastin aloittaminen on aikaa vievää mutta sen suosion kasvattamiseen saa varata vielä enemmän kuukausia. Optimoimalla hakukoneita varten, jaksojen tekstien optimoinnilla ja sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä voit saada podcastia ihmisten silmien ja siten korvien eteen. Kertomalla kaverille ja osallistumalla aihepiirisi tapahtumiin voit myös levittää sanaa.

Podcastin aloittaminen pähkinänkuoressa

Halvimmillaan podcastin aloittaminen maksaa alle sata euroa (sillä oletuksella, että sinulla on tietokone). Mikrofoni on suurin alussa vaadittava sijoitus.

Kirjoita kommentteihin, jos olet aloittamassa podcastia tai haluaisit kuulla jostain osa-alueesta enemmän.