Mitä on kirjamarkkinointi? Saako jokainen kirja oman markkinointisuunnitelmansa ja mikä on kirjailijan rooli nykyään oman kirjansa markkinoinnissa? Vieraana Otavan ja Suomalaisen kirjakaupan markkinointi- ja viestintäjohtaja Kirsi Tähjänjoki.
Kuva: Kirsi Tähjänjoki, grafiikka: Kertojan ääni
Voit kuunnella jakson mm. Spotifyn, Apple Podcastsin tai Google Podcastin kautta.
Tutustu Kirsi Tähjänjokeen
Podcast-jakson tiivistelmä
Tiivistelmä on tehty tekoälyn avustuksella, joten se voi sisältää epätarkkuuksia.
Tiivistelmä: Kirjojen markkinoinnin monimuotoisuus
Podcast-jaksossa, jossa juontajana toimii Jukka Aalho ja vieraana Otavan ja Suomalaisen kirjakaupan viestintä- ja markkinointijohtaja Kirsi Tähjänjoki, keskustellaan kirjojen markkinoinnin nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Markkinoinnin monimuotoisuus
- Markkinoinnin myytit: Markkinointi ei ole vain maksettua mainontaa, vaan monimutkainen sosiaalinen prosessi.
- Kirjailijan rooli: Kirjailijat ovat yhä aktiivisempia markkinoinnissa, ja jokaiselle kirjalle luodaan oma markkinointisuunnitelma.
- Sisällön merkitys: Kirjan sisältö on markkinoinnin ydin, jonka ympärille muut strategiat rakentuvat.
Teknologian ja kanavien vaikutus
- Muutokset ja kanavat: Markkinointikanavat ovat monipuolistuneet; sosiaalinen media ja digitaaliset alustat ovat nousseet keskeiseen rooliin.
- Teknologian vaikutus: Digitaalisuus on tuonut uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita.
Tulevaisuuden näkymät
- Digitaalisuus vs. painettu: Sekä digitaalisten että painettujen kirjojen uskotaan säilyttävän arvonsa.
- Avoin mielentila: Markkinointiala on jatkuvassa muutoksessa, ja Tähjänjoki kehottaa olemaan avoin uusille mahdollisuuksille.
Yhteydenotto ja lisätiedot
Tähjänjoki suosittelee ottamaan yhteyttä sosiaalisen median kautta, mutta myös perinteiset yhteydenottotavat, kuten puhelin ja sähköposti, ovat tervetulleita.