Vinkit novellin ideointiin

Tuntuuko novellin kirjoittaminen vaikealta? Eikö ideoita synny?

Kokosin tähän blogipostaukseen seitsemän minun ja Jukan vinkkiä novellin ideointiin. Kaikki vinkit ovat sellaisia, jotka olemme todenneet hyviksi ja toimiksi tavoiksi ideoida novelli – monet niistä ovat tuoneet meille myös menestystä kirjoituskilpailuissa.

Kuuntele myös aihetta käsittelevä Kertojan ääni -podcastin jakso:

1. Kirjoita viisi alkulausetta, valitse mielenkiintoisin ja katso, mihin se johtaa

Vaikein vaihe on saada jotain ruudulle. Siksi erilaisten aloitusten kokeilu voi auttaa lähtemään liikkeelle.

Tällä tavoin on syntynyt muun muassa novellini Kesäkolli. Junamatkalla läppäri edessäni katsoin ikkunasta maisemia ja aloin pyöritellä mielessäni erilaisia novellin aloituksia. Lopulta kirjoitin ruudulle aloituslauseen.

”Mä otin joka kesä mökil uuden kesäkollin.”

– Essi Pulkkinen: Kesäkolli

Usein aloituslause ei ole heti täydellinen. Palaa siihen vielä, kun novellisi on valmis. Tuntuuko se edelleen hyvältä vai kaipaisiko se hiontaa?

2. Siirrä Hollywood-elokuvan tapahtumat uskottavasti Tyrnävälle

Millaisia olisivat lempi-inhokkisi tai lempilempisi tapahtumat siirrettynä pikkukaupunkiin? ”Vauhti -kuoleman kyydissä” kertookin juuri eläkkeelle jäävästä kuljettajasta, joka lyö vetoa Shellin ukkojen kanssa siitä, että ajaa viimeisen ajon pysähtymättä liikennevaloihin. ”Pieni irtokarkkikauppa” kertoo äidistä ja tyttärestä, jotka avaavat pieneen kylään irtokarkkikaupan. Ongelmia syntyy kun asiakkaat haluaisivat ostaa maitoa, mutta tarjolla on vain irtokarkkia.

Jukka siirsi Thelma ja Louise -elokuvan tapahtumat kuvitteelliseen suomalaiseen pikkukaupunkiin. Näin syntyi novelli Helmi ja Loviisa,  jossa teiniparivaljakko ajautuu väkivaltaisten tekojen kierteeseen.

3. Yhdistä eloton esine tylsän arkiseen tapahtumapaikkaan

Millainen on ovisilmän kautta kerrottu novelli? Entä omenan?

Jukka on kertonut novellinsa Omena – yllätys yllätys – omenan näkökulmasta. Novelli perustuu Jukan kokemuksiin pyörävaraston lattialla hitaasti kuihtuvasta omenasta, jonka hän näki joka aamu muutaman kuukauden ajan.

”Keittiönpöydän alla oli rujoposki omena.

Se oli vierinyt sinne paperisesta kauppakassista, pyörittänyt nukkuvierua kantansa ympäri, osunut mustanruskeaan tuolinjalkaan ja pidättänyt itkua, kun sen kuoreen tuli tuhkanvihreä lommo eikä appelsiinituuli enää puhaltanut kipua pois.

Omena ei ymmärtänyt kaikkea ja sen, mitä se ymmärsi, se ymmärsi väärin.”

– Jukka Ahola: Omena

Katsele ympärillesi. Mikä tylsä ja eloton esine voisi olla novellisi lähtökohta? Kaukosäädin? Jalkarahi? Mikä on tylsin huone kodissasi tai tuttaviesi kodissa? Autotalli, vintti, vierasvessa, joka ei vedä kunnolla.

Yhdistä nämä kaksi asiaa ja käsissäsi on novellin idea. Kaukosäädin on vierasvessan hyllyn päällä. Kaikki muut napit on peitetty teipillä paitsi numero kolmonen. Kaverinsa luokse käymään tullut pikku-Valtteri rukoilee, että vessa vetäisi sillä kertaa. Häntä ei kuitenkaan lykästä. Viimeisenä oljenkortenaan Valtteri ottaa kaukosäätimen, osoittaa sillä vessanpyttyä ja painaa kolmosta…

4. Kehitä kahden hengen tiimi, jolla on yksi vastustaja

Voit myös ideoida novellisi henkilöiden kautta. Mieti millainen parivaljakko on novellisi pääosassa ja millainen vastustaja heillä on. Perinteisiä parivaljakoita ovat esimerkiksi pian häihin aikova pariskunta, eläkkeelle jäävä poliisi ja hänen yli-innokas parinsa, lapsuuden parhaat ystävykset jotka vartuttuaan tuntevat outoa vetoa toisiinsa ja eri maailmoista tulevat samankaltaiset sankarit, jotka eivät aluksi voi sietää toisiaan.

Keksi tälle parivaljakolle vielä yksi vastustaja: naapuri joka kakattaa koiransa takapihallasi, massamurhaaja jolla on perhostatuointi, ilkeä kemian opettaja, pahan ruumiillistuma Barzimon tai vaikkapa koditon klovni.

Kokeile erilaisia yhdistelmiä ja anna tarinan viedä mennessään: eläkkeelle jäävä komisaario Hakkarainen ja hänen uusi työparinsa Jande juotuvat venymään äärirajoille, kun Tyrnävän perunapelloilla alkaa näkyä outoja merkkejä, jotka kertovat ikiaikaisen pahuuden, Barzimonin, heräämisestä.

5. Tutustu hyvin johonkin erikoisalaan ja mieti, mikä tragedia on kohdannut päähenkilöä

Kun alat miettiä tarkemmin aiemmin lukemiasi novelleja (ja romaaneja), huomaat aika nopeasti, että useimmissa niissä käsitellään jotain erikoisalaa. Päähenkilö voi olla hammaslääkäri, mainosmaailman ammattilainen tai hän voi vaikkapa soittaa selloa.

Voit ideoida novellisi tällaisen erikoisalan avulla. Tutkimalla aihetta saat ajatuksia ja ideoita, ja tietämyksesi aiheesta saa myös lukijan kiinnostuneeksi. Jukka käytti tätä keinoa ideoidessaan novellia Lauri. Novellissa päähenkilön tuntoja kuvataan hirven nylkemisen näkökulmasta. Taustatyöhön kävi Metsästäjä-lehti, josta sopivasti löytyi ohjeet oikeaoppiseen nylkemiseen. Nylkemisen ja henkilökohtaisen tragedian teemat kietoutuivat yhteen ja vahvistivat toisiaan.

6. Poikkea tavallisista rutiineistasi

Yksi helppo tapa saada novellin ideointi sujumaan on poiketa omista rutiineista. Kirjoita siellä, missä et tavallisesti kirjoittaisi: kahvilassa, kirjastossa, junassa tai kotona, jos yleensä kirjoitat muualla. Paikanvaihdon sijaan voit myös kokeilla tehdä asioita eri tavalla: keitä kahvia väärällä kädellä tai muuta aamurutiinien järjestystä.

Parhaimmat novelleistamme ovat syntyneet muualla kuin kotisohvan nurkassa tai keittiönpöydän ääressä. Kesäkolli on kirjoitettu junassa ja Muutto kahvilassa.

7. Kirjoita ensin seitsemän virkkeen novelli ja laajenna se kokonaiseksi novelliksi

Jos ongelmasi novellin ideoinnissa on draaman kaaren keksiminen, voit hyödyntää valmiita novellin rakenteita. Esimerkiksi seitsemän virkkeen novellin rakenteella saat kirjoitettua helposti novellin, jossa on rytmiä ja draaman kaari.

Lisää seitsemän virkkeen novellista voit oppia tästä jaksostamme:

Toivottavasti näistä ideoista on sinulle apua novellin ideointiin. Jos saat näistä inspiraatiota, kerro se kommenteissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *